عوارض عمل بینی چیست ؟

عوارض عمل بینی , ورم بعد از عمل بینی

عوارض عمل بینی چیست ؟

10496 Views

برخی از عوارض عمل جراحی بینی در زیر آورده شده است :

ورم بینی

یکی از شایعترین عوارض عمل جراحی بینی، ورم بینی بعد از عمل می باشد.
تورم بینی ممکن است حتی تا یکسال پس از عمل طول بکشد و بستگی به این دارد که چه مقدار کار روی بینی شما انجام شده باشد. به طور معمول دو هفته پس از عمل بیماران می توانند به زندگی عادی خود بازگردند.
در حالی که تورم درنوک بینی، بعد از جراحی زیبایی بینی، ممکن است تا یک سال طول بکشد، 90٪ تورم معمولاً در حدود چهار تا هشت هفته بعد از عمل از بین می رود. در این مرحله ، و تا زمان از بین رفتن تورم بهترین گزینه این است که صبور باشید، به جراح خود اعتماد کنید و با او در ارتباط باشید و درباره نگرانی های خود با دکترتان صحبت کنید تا در روند بهبودی شما شریک باشد.

کبودی بعد از عمل

بسته به نوع بینی و عمل جراحی انجام شده، ممکن است در برخی افراد در روزهای ابتدایی پس از عمل بینی شاهد کبودی هایی در اطراف بینی، زیر چشم و صورت باشیم. این کبودی ها ابتدا به رنگ قرمز بوده و کم کم به رنگهای سبز و بنفش تغییر رنگ می دهد تا زمانی که به طور کامل از بین برود. ممکن است کبودی های صورت در روزهای اولیه پس از عمل افزایش یابد ولی پس از یک تا دو هفته این کبودی ها بهبود می یابد. بنابراین جای هیچ نگرانی نیست.

قرمزی چشم ها

این قرمزی بدان معنی نیست که به چشم شما فشار وارد شده است. بلکه خونریزی های زیر پوست بینی باعث ایجاد آن می شود. به مرور زمان قرمزی چشم ها رفه می شود. نگران آن نباشید.
در صورت مشاهده عوارض فوق اندکی صبر داشته باشید، این عوارض به مرور زمان از بین خواهد رفت.


جهت رزرو نوبت ویزیت عمل بینی به صورت آنلاین می توانید با مراجعه به این قسمت اقدام کنید.


عوارض دیگر

تورم بینی ، کبودی و قرمزی چشم ها جزو عوارض موقت عمل بینی می باشد، ولی برخی عوارض دیگر ممکن است جدی تر باشد که حتما نیاز به درمان خواهد داشت. برخی از این عوارض در زیر اورده شده است :

– مشکلات تنفسی :

چند هفته از عمل بینی شما گذشته است ولی هنوز قادر به نفس کشیدن از طریق بینی نیستید. عدم بهبود انحراف تیغه داخلی بیینی، چسبندگی بینی، کوچک شدن بیش از حد دریچه بینی، آسیب به مجاری اشکی از جمله عوارضی می باشد که می تواند مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد کند.

– خون ریزی مداوم از طریق بینی :

اندکی خونابه و خونریزی در روزهای ابتدایی پس از عمل طبیعی می باشد. مصرف آسپرین را یک هفته تا ده روز قبل از عمل قطع کنید.

– ایجاد ظاهر نامتقارن بینی :

پس از عمل ممکن است قسمتی از بینی شما تورم بیشتری نسبت به قسمت های دیگر بینی شما داشته باشد. اما اگر این عدم تقارن در اثر تورم نباشد یعنی بینی شما نامتقارن می باشد. نامتقارن بودن بیشتر در سوراخ های بینی فرد بعد از عمل مشهود است.

– دیگر مشکلات ظاهری بینی :

بالا رفتن بیش از حد نوک بینی، و باریک شدن بیش از حد نوک بینی، کوچک شدن بیش از حد پره های بینی و …

– باقی ماندن اثر زخم

– سوراخ شدن تیغه داخلی بینی

– باقی ماندن درد یا ورم مداوم بینی :

در صورت مشاهده بایستی حتما به جراح خود مراجعه کنید.

– کاهش حس بویایی :

معمولا یک عارضه موقت بوده و بر اثر تورم بینی ایجاد شده است.

– گرفتگی بینی :

ناشی از تورم مخاط بینی بوده و موقت می باشد

– آسیب به بافت پوست بینی

– عفونت :

با شستشوی مرتب بینی از بروز عفونت بینی جلوگیری کنید.

در صورت مشاهده هر یک از عوارض فوق به پزشک جراح خود مراجعه نمایید. به طور کلی انتخاب جراح حاذق و با تجربه در کاهش درصد عوارض احتمالی پس از عمل بینی تاثیر گذار است.

عوارض بینی استخوانی و بینی گوشتی چیست؟

به طور کلی عوارض بینی استخوانی متفاوت از عوارض بینی گوشتی نمی باشد. اما نتایج بعد عمل بینی استخوانی می تواند متفاوت از بینی گوشتی باشد. به طور کلی بینی با پوست نازک و حاوی غضروف محکم عمل راحت تر و بهتری از بینی با پوست ضخیم و غضروف غیر محکم دارد.
می توان اینگونه گفت که عوارض بینی گوشتی ممکن است بیشتر از عوارض بینی استخوانی باشد. ولی در هر صورت با رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی میتوان عوارض هر دو عمل بینی گوشتی و استخوانی را به حداقل رساند.
در زیر برخی از مراقبت های لازم بعد از عمل آورده شده است :

مراقبت های بعد از عمل بینی

– تغذیه بعد از عمل بینی : استفاده از مواد غذایی مغذی به صورت سوپ، مصرف آبمیوه و نوشیدنی های طبیعی، خودداری از خوردن غذاهایی که احتیاج به جویدن دارند. کاهش مصرف نمک و ادویه ها

– از خندیدن و خمیازه کشیدن پس از عمل زیبایی بینی جلوگیری کنید. بهتر است یک الی دو هفته بعد از عمل، خمیازه های خود را کنترل کنید.

– نحوه خوابیدن : به پهلو نخوابید. بخصوص تا هفت شبانه روز بعد از عمل بینی بهترین نحوه خوابیدن اینگونه است که به پشت بخوابید و سرتان را کمی بالاتر قرار دهید.

– جلوگیری از انجام کارها و فعالیت های سنگین بخصوص تا یک ماه پس از عمل بینی.

– عدم کشیدن سیگار و نوشیدنی های الکلی

– ممنوعیت رابطه جنسی تا 10 روز پس از عمل بینی. زیرا باعث تولید آدرنالین در بدن شده و در نتیجه باعث افزایش تورم بینی می شود.

– تا قبل از برداشتن آتل از رفتن به حمام و شستشوی موها خودداری کنید.

آیا نتایج عمل بینی برای همه بیماران یک دکتر یکسان است ؟

خیر. به طور مثال قطعا نتیجه عمل یک فرد با بینی گوشتی بزرگ با فردی دیگر که دارای بینی استخوانی کوچکتر وپوستی نازک است یکسان نخواهد بود. به طور کلی زیبایی بینی در مجموع صورت باید در نظر گرفته شود. بینی عمل شده در صورت فردی که دیگر اعضای چهره زیبایی دارد زیباتر به نظر خواهد رسید. ممکن است همین نتیجه در صورت فردی دیگر زیبا به نظر نرسد.
بنابراین برای مقایسه نتیجه بینی خود با دیگر نتایج عمل بینی دکتر مورد نظر خود، بهتر است موارد قبل و بعد بینی های عمل شده مشابه بینی خود را مورد بررسی قرار دهید.

 

مطلب مرتبط : 10 توصیه مهم برای بهبود سریع بعد از عمل جراحی بینی


برای مشاوره پزشکی و هماهنگی برای مراجعه حضوری با ما تماس بگیرید:

05138443895  09157020224


 

دیدگاهتان را بنویسید

Please enter your name and question in the box below and click the submit button, we will respond to your inquiry as soon as possible.